post
بروز رسانی شهریور 99

پاور پوینت چیست؟ کاربرد های مختلف PowerPoint چیست؟

استفاده از پاورپوینت PowerPoint در سخنرانیها پتانسیل قابل توجهی برای ترغیب مطالب تخصصی تر دارد.

استفاده از پاورپوینت در سخنرانیها پتانسیل قابل توجهی برای ترغیب مطالب تخصصی تر دارد. استفاده از آن غالبآ به یک شیوۀ انتقال اطلاعات محدود میشود و این کاربرد را میتوان بعنوان کاربرد بسیار محدود از این ابزار پشتیبانی و یادگیری بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر در در فرایند یادگیری در نظر گرفت. با این حال، چرا بایستی از پاورپوینت برای فعالیتهای آموزشی و یادگیری استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال، میتوان دلایل بسیاری برای استفاده از این ابزار ارائه داد، اما در اینجا به چند مورد کلیدی اشاره می کنیم:

مهمترین کاربرد های مختلف PowerPoint

1-استفاده از آن باعث افزایش تجربه تدریس و یادگیری برای دانشجویان و همکاران میشود.

2-با تسهیل در ساختار مطالب تخصصی، کارکنان را تشویق و حمایت می کند؛ به این معنا که قالبهای ارائه شده بطور پیش فرض در معیارهای نمایشی خوب همچون تعداد خطوط متن در هر اسلاید، اندازه مناسب فونت و غیره طراحی شده اند.

3-با ادغام دقیق مطالب، ارائه پاورپوینت میتواند در برخی از سبکهای مختلف یادگیری جذاب باشد و مخاطبان را نیز بیشتر ترغیب کند.

4- فرمت فایل الکترونیک امکان توزیع و تغییر را توسط مخاطبانی که حضور ندارند و یا دارای مشکلات بینایی و شنوایی هستند، فراهم می کند.در واقع مخاطبان بر اساس سلیثه خود میتوانند فونت ها را بزرگتر کنند تا بهتر ببینند.

همچنین با یک برنامه مشاهده گر رایگان(یعنی بدون نیاز به نصب نرم افزار پاوریونت اجرا میشود) ارائه میشود که میتواند با فایلها توزیع شود تا مخاطب نیازی به داشتن پاورپوینت در رایانه شخصی خود نداشته باشد.

اطلاحات تکمیلی : چطور پاور پوینت حرفه ای بسازیم 

5- ویرایش پاورپوینت با حداقل هزینه های چاپ مجدد بسیار آسان است. این سهولت و ضرورت بالقوۀ تجدیدنظر میتواند میزان اثربخشی در تدریس مطالب را تسهیل کند و در عین حال، پیامدهای هرگونه تجدیدنظر را ازلحاظ بار کاری یا زمانی به حداقل برساند.

6-طرح های چاچی می تواند در فرمتهای مختلف با کمک ابزار های پاورپوینت ویرایش شود و بسیار این کار راحت است. ازطرفی، طرحها نیز ممکن است بصورت فرمت ftr(یک فایل متنی غنی است که میتواند برخلاف فایل متنی ساده، اطلاعات بیشتری همچون فونت، عکس و غیره را در خود جای دهد) ذخیره شده و به منظور تصحیح بیشتر در یک پردازشگر مناسب باز شود.

7-میتوان اطلاعات اضافی در فایلها را به منظور پاسخ دادن به سؤالات پیش بینی شده یا ارائه بازخورد به دانش آموزان پنهان کرد. استفاده از اسپیکر بعنوان یک سیستم بازخورد خودکار توسط ماتلی طراحی شده است که روشهای دیگری برای استفاده از پاورپوینت در جهت توسعه آموزش و یادگیری را نیز تفسیر میکند.

8- قابلیت انتقال فایلها بویژه در دیسکهای فشرده با ظرفیت بالا، اجازه میدهد تا درصورت دسترسی به فناوری، توزیع نیز همچنان ادامه داشته باشد. ارائه پاورپوینت نیز میتواند به گونه ای تنظیم شود تا خود پاورپوینت به صورت اتوماتیک به اسلاید بعدی برود .

9-در سمینار ها ، همایش های مهم و ارائه پایان نامه های دانشجویی و… می باشد.

10-استفاده از نرم افزار PowerPoint به سخنران  کمک می کند تا مطالب مورد نظر را بهتر و با اثر بیشتر ارائه نماید. در طراحی PowerPoint باید دقت نمود که مطالبی که قرار است توسط سخنران ارائه شود در اسلایدها نمایش داده نشود و سخنران باید هماهنگی لازم بین اسلاید ها و مطالبی که بیان می کند برقرار نماید و با مراجعه به موقع  مخاطب به اسلاید  و یا نمایش یک تصویر می تواند تأثیر مناسبی بر مخاطب بگذارد.

چگونه پاورپوینت خود را زیبا بسازیم؟

در هر اسلاید می توان متن، عکس و یا تصویر گنجاند. و همچنین می توان برای متن ها و یا تصاویر انیمیشن های مختلف قرار داد و برای اسلاید ها هم می توان متناسب با موضوع متن صدا گذاری کرد.

تعداد اسلایدهایی که می توان استفاده نمود می تواند دلخواه باشد ولی برای پژوهش و یا پایان نامه تعداد استانداردی دارد که باید این استانداردها را در نظر گرفت. برای نمایش اسلایدها می توان زمان مشخصی را تعریف نمود.و همچنین می توان اسلایدی را حذف یا اضافه نمود.اسلایدها می توانند تصویر زمینه های مختلفی داشته باشند.

در پاورپوینت  امکاناتی وجود دارد که می توانید با این امکانات درکوتاهترین زمان یک عکس،آرم و… را در همه صفحات کپی کرد. Slide Master  اسلاید اصلی یا رهبری اسلاید هست که تمام تنظیمات انجام شده بر روی آن، به طور خودکار بر روی تمامی صفحات ایجاد می شود.

نحوه اعمال تنظیمات در پاورپوینت 🙁 کاربرد های مختلف powerpoint )

ابتدا صفحه ارائه پاورپوینت را باز کرده و چند صفحه اسلاید باز می کنیم. ابتدا از منوی View گزینه Slide Master را انتخاب می نمائیم و سپس اولین اسلاید را انتخاب می کنیم. و برای درج موارد مورد نظر(عکس،آرم،چارت و…) به منوی Insert می رویم. به عنوان مثال روی گزینه Picture یک عکس را انتخاب کرده و ان ذرا در قسمت مورد نظر قرار می دهیم. برای خروج به تب Slide Master رفته و گزینه Close Slide Master  را می زنیم تا به صفحه اصلی برگردیم حال در صفحه می بینیم که در تمام صفحات عکس مورد نظر کپی شده است. به همین ترتیب با Slide Master می توان کلیه تنظیمات را به صورت همزمان انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید