post

باتوجه به اهمیت ارائه مقالات متنوع و تخصصی در کارهای پژوهشی,برای مسنتد سازی تحقیقات و تایید صحت آنها نیاز به رفرنس دهی است. در این مقاله محبوب ترن نرم افزارهای رفرنس دهی را خدمتتان معرفی میکنیم.


در گذشته به دلیل عدم وجود شیوه های رفرنس دهی کارامد, تحقیقات در معرض خطر بیشتری بودند.چرا که رفرنس دهی به صورت دستی انجام می شد که البته زمان زیاد و دقت پایینی را همراه داشت.
با پیشرفت تکنولوژی و ساخت نرم افزارهای ویژه ,رفرنس دهی با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود که خود باعث جلو بردن تحقیقات و تنوع بیشتر در مقالات تخصصی شده.
همانطور که می دانید هر شیوه تحقیقاتی از روش خاص رفرنس دهی استفاده می کند که خوشبختانه وجود چنین نرم افزارهای تخصصی و متنوع برای رفرنس, دقت در هر کدام را به حداکثر رسانده است.

از جمله کاربردی ترین نرم افزارهای ویژه رفرنس دهی به این 3 مورد اشاره می شود;

فهرست مطالب

Mendeley

یکی از دقیق ترین نرم افزارهای تخصصی برای رفرنس مندلی می باشد که به دلیل رایگان بودن تمامی امکانات برای کاربران , بهترین و پر طرفدارترین ها شناخته شده است.نکته جالب دراین نرم افزار , تنوع بسیار بالای انواع رفرنس دهی با بیش از 1600 نوع می باشد. انعطاف مندلی برای اجرا در سیستم عامل های مختلف و کاربردی نظیر اندروید ویندوز, مک و آی او اس دلیل دیگر محبوبیت این نرم افزار است.

Zotero

این نرم افزار رقیبی بذای نرم افزار مندلی است چرا که هزینه استفاده از ان رایگان بوده و محیط کاربری اسانی را برای فرد ایجاد کرده است.از جمله مزیت های این نرم افزار اتصال به مرور گرهای مهمی مانند گوگل کروم و فایرفاکس می باشد.همچنین از قابلیت اتصال سریع و دقیق به کتابخانه های و سایت های معروف برای جستجو برخوردار است.این نرم افزار توانایی رفرنس دهی توسط فایل های مختلفی ازجمله تصویری, صوتی را دارد.

Endnote

از قدیمی ترین و البته معروف ترین نرم افزار های رفرنس دهی اندنوت  که در بین قشر دانشجو شناخته شده است.البته استفاده از این نرم افزار رایگان نبوده و هزینه انجام رفرنس دهی توسط آن حدود 250 دلار بوده که به دلیل بالا بودن قیمت این خدمات در ایران از نسخه مقرون به صرفه تر که کرک شده استفاده می شود.

Citavi

گرچه محبوبیت کمتری نسبت به رقبای خود دارد اما ازینکه قابلیت های کاملی را در خود گنجانده هم نمیشود غافل شد.
از جمله قابلیت های این نرم افزار
ارزیابی و ویرایش املا و محتوای نوشتاری
امکان جستجو آنلاین و آفلاین در پایگاه داده ای متنوع و گسترده
حذف و ویرایش موارد اضافی و تکراری
ساخت دستی رفرنس برای منبع
دریافت متن کامل مقالات و ذخیره به صورت pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *