post
بروز رسانی تیر 1399

ایمپکت فکتور یا Impact factor اغلب به صورت مخفف با IF نشان داده می شود.

ایمپکت فکتور همان ضریب اطمینان است و بیانگر میزان اطمینان ما به مقالات مختلف می باشد. نسبت مقالاتی که به این مقاله رفرنس دهی شده اند به کل مقالاتی که در طی دو سال چاپ شده اند را ایمپکت فکتور می نامیم.

عدد Impact factor ، تنها برای مقالات ISI قابل محاسبه بوده و هر دو سال منتشر می گردد. ایمپکت فکتور،توسط Eugene Garfield تاسیس گردید و این شاخص برای تمامی مجلاتی که در لیست تامسون رویترز هستند محاسبه می شوند. این شاخص، معیار بسیار مهمی برای اعتبار و ارزش یک مجله در یک پژوهش خاص بوده و با دیگر مجلات در همان زمینه پژوهشی محاسبه می شود.

نکته قابل توجه این است که اگر ضریب تاثیر مقالات در یک زمینه را با ضریب تاثیر یک مقاله در همان زمینه، مقایسه نمایید به این نتیجه می رسید که هیچگاه نباید Impact factor یک مجله پزشکی را با ایمپکت فکتور یک مجله فنی مهندسی مقایسه نمود.

اگر تصمیم به اپلای کردن در دانشگاه های معتبر کشورهای مختلف دنیا هستید می بایست بدانید که برای بعضی از اساتید، ضریب تاثیر بالای یک مقاله، بسیار حائز اهمیت است و اهمیت ایمپکت فکتور به اندازه ای بالا است که شاید بهتر باشد به جای ارائه دادن چندین مقاله، یک مقاله با ایمپکت فکتور بالا ارائه دهید.

تعریف ایمپکت فکتور به صورت ساده 

ضریب تاثیر ، بیان گر این است که به یک مقاله چند بار مراجعه شده است و این شاخص مختص مجلاتی است که مقالات معتبر علمی را در زمینه های گوناگون انتشار می دهند.

برای مقالات و مجلات تازه انتشار یافته، ضریب تاثیر یک نشریه معمولا با یک فاصله زمانی دو ساله منتشر می شود و زودتر از این زمان اعتبار سنجی انجام نخواهد گرفت. در نتیجه ایمپکت فکتور تنها و تنها برای ژورنال های ISI قابل محاسبه خواهد بود. این شاخص، تعداد ارجاعات به مجله را در طی دو سال گذشته و سال جاری به طور متوسط در نظر گرفته و به این صورت اگر مجله ای در دو دسال گذشته تعداد ارجاعات زیادتری داشته باشد ولی در سال جاری تعداد ارجاعات آن کم تر شود، این موضوع بر ضریب تاثیر کل اثر خواهد گذاشت.

حال پرسشی که پیش می آید این است که اصلا ایمپکت فکتور چیست؟ شاخص ایمپکت فکتور برای یک ژورنال و در یک سال مشخص، از تقسیم تعداد مقالات ارجاع کننده به مقالات منتشر شده آن ژورنال در طی دو سال قبل از آن، بر همه مقالات منتشر شده ای است که در آن ژورنال در دوره دوساله به دست خواهد آمد.

برای ترجمه مقاله و به ویژه ترجمه مقاله ISI، می بایست تخصص و مهارت لازم برای گرفتن ایمپکت فکتور مناسب را داشته باشید. شاخص Impact factor برای کل ارجاعات به یک نشریه را محاسبه می نماید و برای یک مقاله یا یک نویسنده تعیین نمی گردد. برای آگاهی از Impact factor یک ژورنال از سایت های معتبر می بایست بهره گرفت تا از انتشار اشتباه و کاذب و ایمپکت فکتورهای دست کاری شده جلوگیری به عمل آید.

در زیر به چند سایت معتبر برای سنجش ایمپکت فکتور اشاره میکنیم

  1. www.scimagojr.com
  2. www.bioxbio.com
  3. www.citefactor.com

چند نکته مهم

1نباید ضریب اثر رشته های گوناگون را با هم بسنجید.
2ضریب اثر مجلات انگلیسی بیشتر از ضریب اثر مجلات به زبان های دیگر است.
3برای بعضی از مجلات ضریب اثر را 5 ساله در نظر می گیرند.
4بعضی از مجلات ، به صورت رایگان مقالات را در اختیار عموم قرار می دهند و این باعث تاثیر در ضریب میشود.

 

 

ایمپکت فکتور چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *