موسسه ترنسلیت 68

مهارت در یادگیری زبان

مهارت در یادگیری زبان

4 مهارت در یادگیری زبان وجود دارد که  درصورت یادگیری درست همه انها میتوان گفت که زبان انگلیسی را خوب یادگرفته ایم.

دراینجا میخواهیم برای هر بخش ترفند های ان را ذکر کنیم;

مهارت در یادگیری زبان

مهارت در یادگیری زبان

1 مهارت شنیداری:

قبل هر چیز باید گفت که بین گوش دادن و شنیدن تفاوت وجود دارد,و تفاوت ان دراین است که در شنیدن بدون انکه معنای تک تک وکلی کلمات را بفهمیم فقط از گوش خود استفاده میکنیم تا صوتی را دریافت کنیم اما در گوش دادن علاوه بر صوت, معنای تازه و عمیقتری را درک میکنیم.
بنابراین در یادگیری این مهارت باید ابتدا از راه شنیداری مانند شنیدن موسیقی که برایمان دلپذیر است یا فیلمی که برایمان جذاب است به گوش دادن عمیق و بادرک برسیم.
دراین مهارت باید گوش خود را قوی و حساس تر کنیم.برای اینکار اولین راه این است که با مردم ان کشور از نزدیک ارتباط داشته باشیم.یک راه , سفر و ارتباط رودررو و قرار دادن خود در معرض مردم این کشور است. راه دیگر دیدن فیلم و مستند های ساده تر و همرا با زیرنویس و گوش دادن و تشخیص لهجه و محاورات زبانی ,راه دیگر موسیقی و اخبار است.همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی مخصوص اموزش زبان و پیدا کردن پارتنر بهتر میتواند گوش مارا برای فهم این زبان تقویت کند.اموزش مجازی انلاین و استفاده از پکیج های اموزشی راه دیگری است که باتوجه به زمان بندی شما برنامه ریزی میشود.

بیشتر بخوانید: گرامر زبان انگلیسی

دراین مهارت” تکرار” یک ترفند مهم و ساده است زیراکه با تکرار بیشتر در گوش دادن کلمات,بهتر و راحتر میتوان لهجه خاص ان زبان را یادگرفت.همچنین درک اینکه چه کلمه ای در چه موقعیتی و با چه لحنی گفته شود برای ما اسانتر میشود درنتیجه تفاوت زبان محاوره ای و غیر رسمی ان کشور را با زبان رسمی, دقیقتر تشخیص میدهیم.

2:مهارت گفتاری:

در این بخش حفظ کردن لغات باید همراه با حفظ و کاربرد ان در جملات و اصطلاحات عامیانه باشد.
روش “استفاده از لغات به شکل دستوری “;
,سعی کنید تمام لغاتی که درخاطرتان میماند به شکل دستوری در جمله ای بسازید با این روش راحتر و بهتر میتوانید لغات بیشتری را حفظ و در خاطرتان نگه دارید.
به جای یادگیری محض گرامر ,سعی کنید جملات کاربردی را حفظ کنید و باتوجه به ان گرامر و کاربرد افعال و زمان را متوجه شوید .این روش مانند یک الگوس که همیشه در ذهن شما ثبت میشود .جملات روزمره ما بین اعضای خانواده و دوستان محدود و تکراری است پس برای شروع , لغات ,جملات ,افعال و زمان را در این محدوده ترجمه و حفظ کنید به این ترتیب برای خودتان هم جالب است که چه راحت توانستید جملات و اصطلاحات رایج و عامیانه را یادبگیرید.
بعد از شنیدن یک جمله ان را چندبار با لحنهای متفاوت تکرار کنید.

3:مهارت دیداری:

سعی کنید جملات و اصطلاحات پرکاربردتان را روی برگه های یادداشت بنویسید و جاهای مختلفی که در معرض دیدتان است بچسبانید و باهر بار دیدن معنی ان را در ذهنتان مرور کنید.هر بار که لغات بیشتر و تازه تری را در جملات خود به کار میبرید بیشتر به جایگاه ان لغت و زمان توجه کنید.چشمهای خودرا با جملات تکراری کوتاه عادت دهید و لغتهای تازه را در جملات تازه تر بگذارید تا بهتر با معانی جدید و متنوع یک کلمه اشنا شوید.

4:مهارت نوشتاری:

دراین بخش برای تمرین, پیام و ایمیل های خود را انگلیسی بنویسید ,هرچند دستو پا شکسته و پر غلط و بعد از اتمام شروع کنید به تصحیح املایی خود.هر بار که جملات تکراری خود را تصحیح میکنید راحتر و سریعتر پی به اشتباهات و دلیل ان میبرید و جرات بیشتری برای بیشتر نوشتن و جمله سازی های سختر و متنوع تر پیدا میکنید.

اشتباهات در ترجمه

نکات مفیدی که برای یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از موسیقی می بایست مد نظر داشته باشید.

نکته اول این است که شما می بایست در ابتدا انتخاب کنید چه آهنگ های زبان انگلیسی را می خواهید گوش دهید. این موضوع به اندازه ای حائز اهمیت است که انتخاب ناصحیح موسیقی، قطعا شما را با چالش های بسیاری رو در رو خواهد کرد و شاید از ادامه تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی با استفاده از موسیقی، نا امید و دلسرد شوید.

بنابراین پیشنهاد تیم تخصصی ترجمه پارس 68، به همه زبان آموزان مبتدی و متوسط این است که در ابتدا به سراغ آهنگ های با متن ترانه سخت و پیچیده نروند . چون ترانه این آهنگ ها از کلمات و عبارات رایج و معمول استفاده نمی کنند و قطعا، زبان آموز در ابتدای کار، متوجه اصطلاحات به کار رفته در این متن ترانه نشده و در ادامه این مسیر با دلسردی و نا امیدی مواجه خواهند شد.

از آنجا که هدف از گوش دادن به موسیقی های زبان اصلی، ارتقا دانش زبان انگلیسی شما است، و نه صرفا سرگرمی و گذراندن وقت، بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که آهنگ های محبوب و معروف را بیشتر انتخاب کنید. چون قطعا دسترسی به ترجمه متن ترانه این آهنگ ها در سطح اینترنت بسیار راحت بوده و در صورتی که شما با مشکلی در فهمیدن متن ترانه این آهنگ ها مواجه شدید به راحتی می توانید با جست وجوی ساده ای در فضای اینترنت، متن ترانه را دانلود کنید و متوجه اشتباهات خود در حین شنیدن ترانه شوید.

ترجیح ما براین است که آهنگ هایی با ریتم ترانه بیش از حد سریع را انتخاب نکنید. چون فهمیدن ترانه این آهنگ ها بسیار بسیار دشوار است و برای زبان آموز مبتدی اصلا توصیه نمی شود.

پس از آن که آهنگ مناسب را انتخاب کردید و تصمیم گرفتید که به آن گوش بسپارید در تلاش باشید تا فضای مناسبی برای یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از موسیقی ، بیابید.

سایت هایی که برای اشتراک گذاری ویدیو به کار می روند، پیشنهاد بسیار خوبی برای دانلود موسیقی های اصیل و بومی زبان انگلیسی هستند. وب سایت هایی همچون یوتیوب و Vimeo، بستر مناسبی است که مملو از موسیقی های مختلف به همراه متن ترانه (Lyrics) است که قطعا به هیچ عنوان فرصت نخواهید کرد که همه آن ها را گوش کنید. بنابراین باید با یک زمان بندی مناسب اقدام به یادگیری این آهنگ ها کنید که هم در زمان صرفه جویی کرده باشید و هم به تعداد قابل توجهی از این آهنگ ها گوش دهید و تعداد بیشتری از آن ها را یاد بگیرید.

سایت هایی که در زمینه پخش موسیقی و پادکست کار می کنند نیز قاعدتا پیشنهاد خوبی برای زبان آموزان می باشند. برای این که از سرویس های آنلاین پخش موسیقی مثل spotify استفاده کنید، قاعدتا مجبور به پرداخت هزینه هستید. ولی وبسایت هایی که برای به اشتراک گذاری محتوای صوتی یا پادکست ها به کار می روند ( مثل سایت Soundcloud قطعا این گونه نیستند و شما می توانید همیشه، محتوای صوتی را در این سایت ها بیابید و به آن ها گوش دهید.

در بسیاری از آکادمی های آموزش زبان انگلیسی، کلاس های یادگیری زبان انگلیسی مبتنی بر موسیقی ارائه می شوند. متخصصان آموزش زبان انگلیسی در اروپا، بر این باور هستند که یکی از بهترین راهکارهای یادگیری زبان انگلیسی، بهره گیری از موسیقی است. این گونه کلاس ها برای زبان آموزان در سطح متوسط (intermediate) به بالا ارائه می شوند. این کلاس ها کاملا مشابه با کلاس های تماشای فیلم برگزار شده و به ارتقا دایره لغت و مهارت شنیداری زبان آموزان کمک شایان توجهی می کند.

بهتر است که آهنگ هایی را انتخاب کنید که متناسب با روحیه و مقتضات سنی شما است.

شما می بایست موزیکی انتخاب کنید که به سبک وسیاق آن علاقه مند هستید. گوش سپردن به آهنگ هایی که به آن ها علاقه ندارید و تنها توصیه ای از دوستان یا همکارانتان است هیچ فایده ای برای تقویت مهارت های زبانی شما ندارد و تنها وقت شما را هدر خواهد داد.

به همه زبان آموزان در سطوح مبتدی تا متوسط پیشنهاد می شود که در ابتدا به سراغ موسیقی های با سبک پاپ بروند نه موسیقی هوی متال یا اپرا. زیرا در موسیقی های پاپ، خوانندگان کلمات را واضح تر ادا می کنند و زمانی که زبان آموز به راحتی متوجه متن ترانه شود قطعا انگیزه بیشتری برای شنیدن آهنگ های جدیدتر خواهد یافت. ولی در سبک هایی نظیر سبک متال یا اپرا، خوانندگان به وضوح کلمات را تلفظ نمی کنند و قطعا زبان آموز با چالش های فراوانی مواجه خواهد شد.

بسیاری از آهنگ ها، متن ترانه داستانی دارند. فهمیدن این ترانه ها به مراتب آسان تر است زیرا ترغیب می شوید که خود را در میان ماجرا قرار دهید و تصاویر ذهنی برای خود بسازید. اگر در ابتدای مسیر یادگیری زبان انگلیسی قرار دارید، گوش دادن به ترانه های کودکانه یا حتی آهنگ های کارتون های والت دیزنی تا حد بسیاری به ارتقا دانش زبان انگلیسی شما کمک می کند.

همان طور که خاطر نشان گردید به شما می شود که کار خود را با موسیقی پاپ شروع کنید و پس از آن به سراغ سایر سبک ها نظیر رپ یا هوی متال بروید.

بهترین کار برای تقویت مهارت شنیداری با استفاده از گوش دادن به ترانه ها و آهنگ های اصیل زبان انگلیسی، این است که وقت مشخصی را به مطالعه، فهمیدن و بررسی دقیق متن ترانه ها اختصاص دهید.

البته با گسترش روز افزون فناوری و نقش بی بدیل اینترنت در زندگی های ما، دیگر شاید لازم نباشد که متن ترانه ها را خودتان روی کاغذ بنویسید و چندین و چند ساعت وقت صرف کرده و آهنگ را عقب و جلو ببرید تا بتوانید متن آهنگ را بنویسید. اکنون با جستجوی بسیار سریع و ساده در فضای اینترنت قادر خواهید بود که متن هر آهنگی را که می خواهید به راحتی پیدا کنید. و همچنین خواهید توانست معنای کلماتی را که با آن ها آشنا نیستید را راحت پیدا نموده و به صورت دقیق، ساختارهای مختلف جمله را بررسی کنید.

پس از آن که متن ترانه را فراگرفتید در تلاش باشید که کلمات جدیدی را که از متن ترانه، آموخته اید ، در متون دیگر نیز به کار ببرید. زمانی را اختصاص دهید که این کلمات را در متون جدید بازنویسی کنید. این کار به تقویت مهارت نوشتاری شما کمک شایان توجهی خواهد کرد.

پس از آن که متن ترانه ها را مطالعه کردید و مطلب اصلی را درک نمودید، می بایست متمرکز روی کلمات جدید موجود در ترانه ها شده و با ساخت جملات متفاوت و متنوع، تسلط خود را روی کاربرد این لغات، فزونی بخشید.

پس از آن که چندین و چند بار و در طی چندین روز و یا حتی یک هفته، به طور مداوم متن یک ترانه را گوش دادید، می توانید به راحتی متن ترانه را با خواننده زمزمه کنید.

پس از مدتی کار کردن روی آهنگ ها  وترانه های مختلف، قادر خواهید بود که متون آهنگ ها  و ترانه ها را به صورت حفظ شده بخوانید و پس از آن می بایست در تلاش باشید که بدون کوچکترین نگاه کردن به متن ترانه ها، آن ها را به صورت از بر بخوانید. در این جا خواهید دید که صحبت کردن نیز کار چندان سختی نیست و به اصطلاح مدرسان زبان انگلیسی، زبان شما نرم و روان شده و راحت تر می توانید صحبت کنید که این کار، مهارت گفتاری شما را ارتقا می بخشد.

هر زمانی که یک آهنگ را گوش کردید و ترانه آن را نیز حفظ شدید و منظور آن را کاملا فرا گرفتید، آن آهنگ را کامل رها نکنید. بلکه بهتر است بعد از چند بار گوش دادن به ترانه های جدید، مجدد به سراغ ترانه های قدیمی تر رفته و دانش خود را تثبیت نمایید. همان طور که همه می دانند، سطح دانش زبان انگلیسی زبان آموزان با گوش دادن به موسیقی، در حال ارتقا است. ولی در صورتی که پس از چند ماه هر کدام از آهنگ های قدیمی تر را مجدد گوش دهید، خواهید فهمید که این بار به نکات ظریف و دقیقی از متن ترانه دست می یابید که دفعه اول ، اصلا به آن ها توجه نکرده و به سادگی از کنار آن عبور نموده اید.

گوش دادن به موسیقی آن قدر در سطح یادگیری زبان انگلیسی شما تاثیر گذار است که شاید چندین سال کلاس زبان رفتن این تاثیر را نداشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری از آهنگ ها در کلاس های موسسات زبان انگلیسی بسیار استفاده می شود و زبان آموزان برای یادگیری لغات جدید از آن ها بهره می برند. بسیاری از افرادی که از موسیقی لذت می برند، به آهنگ های مورد علاقه خود گوش می دهند و به اندازه ای به این آهنگ ها گوش می دهند که خودشان هم خسته می شوند ولی این تکرار، جذابیت های خاص خود را هم داشته و فرمول کاملی را می سازد که باعث می شود که کلمات و عبارات در بخش حافظه بلند مدت ذهن شما نهادینه گردد. بنابراین هرگز نمی توانید آن ها را فراموش کنید.

موسیقی یکی از منابع غنی آموزش زبان انگلیسی است که همه جا و در هر زمان قابل حمل بوده و می توانید از آن بهره گیرید. بهتر است لیستی از آهنگ های مورد علاقه خود را در تلفن همراه و یا در تبلت به همراه داشته باشید و در هر وقت آزادی که به دست آوردید، به آن گوش کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور جدی و طی یک برنامه زمانی مشخص، به آهنگ ها گوش می کنید و در صورتی که این کار را با تمرکز انجام دهید، قطعا سود بیشتری از این کار خواهید برد.

شاید بهتر باشد که آهنگ ها را به صورت بخش بخش بیاموزید، یادگیری یک آهنگ به صورت کامل، شاید سخت باشد ولی در صورتی که تعداد زیادی از کلمات در یک آهنگ برای شما شدید باشد، این سختی چندین برابر خواهد شد. نکته ای که می بایست در نظر داشته باشید این است که نباید تمامی آهنگ را به صورت یک مرتبه یاد بگیرید، می توانید هر روزی را به یک قسمت شاید یک دقیقه ای یا کمتر از آهنگ، اختصاص دهید. شاید بهتر باشد که هر آهنگ را به تعداد ابیات، خطوط یا کلمات مشخص شده تقسیم نمایید . آهنگ هایی که به صورت اپرا و گروهی خوانده می شوند، برای زبان آموزان مبتدی اصلا پیشنهاد خوبی نیست. چون صداها در هم ادغام شده و برای بسیاری از زبان آموزان تازه کار، قابل درک نیست و فرد را با دلسردی مواجه خواهد کرد.

نکته پایانی این که سعی کنید از ترانه لذت ببرید. به صورت هدفمند و کاملا با علاقه، به موسیقی گوش دهید. گوش دادن به موسیقی های زبان اصلی را به یک کار روتین روزمره تبدیل نمایید و با لذت هرچه تمام تر آن را دنبال کنید. پس از یک مدت زمان بسیار کوتاه، تاثیر معجزه آسای موسیقی را در روند یادگیری زبان انگلیسی خود خواهید آموخت.

شرکت پارس 68 بهترین مترجمین را در زمینه ترجمه کتاب و ترجمه فوری متون آموزش می دهد.

جملات معلوم و مجهول و کاربرد آنها
خروج از نسخه موبایل